نام کاربری یا پست الکترونیکی
رمز عبور

10 زبان برنامه نویسی

 کدام زبان های برنامه نویسی بازار کار بیشتری دارند؟

دنیای امروز ، دنیای کسب و کار و به اصطلاح بیزینس است . به ویژه کسانی که به طور حرفه ای در حوزه کامپیوتر مشغول به فعالیت میباشند ، در صورت هوشمندی و مجهز بودن به دانش روز ، میتوانند از این سفره گسترده ، سهمی برای خود بردارند . در همین زمینه برنامه نویسی کامپیوتر از جمله مهارت ها و مشاغلی است که تخصص در آن میتواند آینده شغلی شما را تضمین کند . البته در حال حاضر محیط های برنامه نویسی متعددی در عرصه کامپیوتر وجود دارد . ما در اینجا به معرفی 10 زبان برنامه نویسی برتر پرداخته ایم که تسلط به یکی از آنها در حد یک متخصص و خبره ، میتوند باعث موفقیت شما در یافتن شغلی در حوزه IT شود . اما خب اگر این امکان وجود داشته باشد ، یعنی اگر همت کافی و همچنین علاقه و شورو شوق آن را داشته باشید که حداقل به دو زبان برنامه نویسی مسلط باشید ، آنگاه به قول معروف ، نور علی نور است . ضمن اینکه قطعا برنامه نویسان حرفه ای به خوبی میدانند که اصول و اسکلت اصلی بسیاری از زبان ها و کامپایلر های برنامه نویسی ، بسیار به هم شبیه بوده و اگر شما به یک زبان تسلط پیدا کنید ، یادگیری فرامین و دستورالعمل ها و جزئیات یک زبان دیگر ، کار کمابیش ساده ای است .

البته ذکر این نکته لازم است که ما در اینجا به شما فقط سرنخ میدهیم و اگر شما پس از خواندن این مطلب واقعا تصمیم گرفتید یک برنامه نویس شوید و یا مهارت های ذوقی و آماتوری خود را تکمیل کنید ، بهتر است اطلاعات تکمیلی و بیشتری را از منابع مختلف به دست آورید . اطلاعات و دانسته هایی که به ترغیب شما جهت انتخاب زبا اصلی شما به عنوان یک خبره در آن زبان کمک میکند و همانطور که اشاره شد ، ممکن است شما را تشویق کند که به عنوان یک زبان فرعی و دوم ، زبان ثانویه دیگری را هم آموزش ببینید .

همچنین فراموش نشود که اکنون ده ها و ده ها زبان برنامه نویسی در جهان کامپیوتر وجود دارد که هر یک متولیان و طرفداران خود را دارد . اما مهم این است که 10 زبان برتر و اول دنیای برنامه نویسی کدام یک میباشند .

بنابراین اگر تصمیم دارید در دنیای برنامه نویسی کامپیوتر ، برای خود جایی باز کنید و یا بالاتر از آن ، به طور جدی به این فکر هستید که از این راه امرار معاش کنید ، با ما همراه باشید :

JAVA

برای سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی ، بهترین زبان ، زبان برنامه نویسی جاوا و .Net مایکروسافت است که از بین این دو ، باز هم جاوا حرف اول را می زند و طبق آخرین اطلاعات ، بیش از 9 میلیون نفر در سراسر دنیا به این زبان برنامه نویسی می کنند که این خود نشان دهنده فضای مناسب برای این زبان و تعداد زیادی از برنامه های کاربردی و ... میباشد که به این زبان نوشته شده اند و همگی آنها نیاز به پشتیبانی ، نگهداری و بروز رسانی دارند.علاوه بر همه اینها ، زبان برنامه نویسی سیستم عامل Android ( برای موبایل ) ، جاوا میباشد . سیستم عامل Android که خود گستردگی خوبی دارد ، برای تکامل و توسعه ، روز به روز نیاز به برنامه ها و ابزار های جدیدی دارد که همگی باید به زبان جاوا باشند . طبق آخرین آمار انجمن برنامه نویسان TIOBE ، زبان برنامه نویسی جاوا به لحاظ کارایی و استفاده ، دارای بالاترین رنکینگ در سرتا سر دنیاست ، یعنی رتبه اول را از آن خود نموده است .

#C

#C یک زبان برنامه نویسی جند مدلی است که شامل دستوری ، تابعی ، عمومی ، شیء گرا و جزء گرا است . این زبان توسط شرکت مایکروسافت و از دل زبان .NET مایکروسافت خلق و پرورش یافت و بعد ها توانست استاندارد های ISO و Ecma را دریافت کند و بعنوان یک زبان استاندارد تایید شود .

در عین حال زبان #C ، زبان برگزیده مایکروسافت برای ایجاد سیستم عامل Windiws Phone 7 ( سیستم عامل موبایل هایی همچون HTC ) میباشد . این زبان نیز مانند زبان جاوا برای پروژه های اقتصادی و بزرگ ، انتخاب بسیار خوبی است . گر چه تعداد برنامه نویسانی که به این زبان برنامه نویسی میکنند ، به پای برنامه نویسان جاوا نمی رسد ، ولی به لطف پشتیبانی مایکروسافت ، این زبان یکی از مدعیان قوی در بین زبانهای برنامه نویسی است .

طبق فهرست بندی انجمن TIOBE ، رنکینگ این زبان در ردیف 6 جدول زبانهای برنامه نویسی قرار دارد .

C++ / C

میدانیم که این دو زبان با هم فرق دارند و در واقع زبان ++C بر اساس زبان C ساخته شده و به نوعی به آن اضافه شده است ، ولی به هر جهت با هم در نظر گرفته میشوند . اما آنچه که در بیشتر موارد دیده میشود ، این است که زبان ++C بیشتر در نرم افزار های مهندسی و صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است و این خود بر خاص بودن این زبان را میرساند .

چند نمونه از موارد ، عبارتند از نرم افزار های مربوط به برنامه های کاربردی ، درایور های دستگاه های صنعتی مختلف ، نرم افزار های مربوط به سیستم های الحاقی با اصطلاحا Embedded Systems ، همچنین برنامه های مربوط به Server - Client ها با ضریب اجرایی فوق العاده بالا و همچنین نرم افزار های سرگرمی مانند بازی های ویدیویی .

نا گفته نماند ++C در مقایسه با تمام زبان های برنامه نویسی ، حتی جاوا ، از قدرت تاثیر گذاری فوق العاده زیادی برخوردار است . به هر حال زبانهای C و ++C در فهرست بندی TIOBE ، به ترتیب رده های دوم و سوم قرار دارند .

JAVA SCRIPT ( همراه با HTML و CSS )

جاوا اسکریپت ، یک زبان برنامه نویسی مختص وب میباشد که کلیه مرورگر های معروف و عمومی اینترنتی از آن پشتیبانی میکنند . این زبان در رده بندی انجمن TIOBE ، در ردیف یازدهم قرار دارد .

VISUAL BASIC

این زبان ، مانند زبان بیسیک ظوری ظراحی شده است که یادگیری آن آسان و استفاده از آن حتی برای برای برنامه نویسان مبتدی هم ساده باشد .برنامه نویسان با این زبان هم قادر به ایجاد برنامه های ساده GUI ( دارای رابط گرافیکی برای کاربر ) و هم خلق برنامه های پیچیده و توسعه یافته هستند .

در حقیقت برنامه نویسی در Visual Basic ، ترکیبی است از اجزای مرتب شده ای برای کنترل روی ویژگی های مختلف فرم ها که از پیش تعریف شده اند و توابع عملیاتی که بر روی این اجزا قابل پیاده سازی و اجرا هستند و البته نوشتن کد های اضافی برای ایجاد توابع بیشتر یا متفاوت .

سادگی و راحتی کار با این زبان برنامه نویسی ، باعث شده تا این زبان به سرعت و خیلی خوب جای خود را در بین برنامه نویسان پیدا کند ، تا جایی که در بین 10 زبان برتر دنیا قرار گیرد . در فهرست بندی TIOBE ، در ردیف پنجم قرار گرفته است .

PHP

php یک زبان عمومی است که برای برنامه های کابردی و بخصوص برای طراحی صفحات وب بسیار محبوب است .

در واقع اگر میخواهید مستقل و آزاد برنامه نویسی کنید ، PHP یکی از زبان های ایده آل و خوب است . این زبان ، یک زبان اسکریپتی است که اساس و بنیان ایجاد آن ، برای طراحی صفحات پویای وب بوده است و در فهرست رده بندی TIOBE ، در ردیف چهارم قرار دارد .

OBJECTIVE_C

اگر می خواهید بدون نیاز به کار بر روی پروژه های سنگین و متعدد با فشار روحی شدید ( از ترس درست اجرا نشدن و جواب نگرفتن ) ، پول زیادی بدست آورید ، کافی است زبان برنامه نویسی OBJECTIVE_C را یاد بگیرید . این زبان از زبان های SmallTalk و C اقتباس شده است و تاثیر بسزایی در ایجاد زبان جاوا داشت .

این زبان اساسا برای استفاده بر روی سیستم عامل های Mac OS X و iOS شرکت Apple ایجاد شدهد است و اخیرا با رشد روز افزون و محبوبیت زیاد محصولا شرکت Apple مثل iPhone و iPod و iPad ، کمبود شدید برنامه نویسان OBJECTIVE_C بیش از همه احساس میشود . زیرا همچنان با رشد علاقه مندان به محصولات اپل ، تقاضا های زیادی برای برنامه های کاربردی و جانبی این دستگاه ها وجود خواهد داشت . رتبه این زبان در رده بندی TIOBE ، ردیف نهم جدول است . البته این رتبه در مقایسه با سال 2009 که 45 بوده است ، رشد بسیار خوبی داشته است .

PERL

خیلی ها معتقدند که زبان Perl ، نسخه جدید زبان COBOL است . Perl همچنین مانند یک نوار مسیر عبوری برای اینترنت به نظر میرسد و بیشتر برای هماهنگ سازی پایگاه های اطلاعاتی با دیگر سیستم ها به کار می رود . بی شک تا زمانی که زبان های اسکریپتی و پویا مثل Perl ، PHP ، Python و Ruby متقاضی دارند ، زبان های اصلی مثل Java ، در پشت سر اینها می مانند و دلیل آن رشد روز افزون محبوبیت این زبان ها در میان افرادی است که توانایی های بالقوه و قدرت کاربردی اینگونه نرم افزار ها را درک کرده که باعث میشود نیاز به برنامه نویسان این زبان ها در جامعه رشد کنند .

البته به گفته سایت Indeed.com ، تقاضا برای زبان Perl بیش از تقاضا برای زبان های دیگر مثل PHP ، Python و Ruby میباشد . در فهرست بندی TIOBE ، زبان Perl در رده هشتم جدول رده بندی قرار گرفت .

PYTHON

زبان های برنامه نویسی پویا ، بخصوص Python ، برای ایجاد برنامه های کاربردی تحت وب و برنامه های کاربردی ابری در قالب هایی مثل Django استفاده میشوند . قابل ذکر است موتور برنامه های گوگل ، با زبان Python نوشته شده است و فقط با این زبان پشتیبانی و بروز میشود .

ضمنا مزیت های زبان Python و Perl نسبت به PHP بیشتر است ، چون زبان PHP فقط برای برنامه های تحت وب استفاده میشود ، در حالیکه زبان های Python و Perl عمومی تر هستند و به منظور های متفاوتی مثل عرصه هایی همچون هوا و فضا ، اقتصادی ، نظامی و ... قابل استفاده هستند . این زبان در رده بندی TIOBE ، در رده هفتم قرار دارد .

RUBY

Ruby ، در قالب یک تعریف ، زبانی متوازن و دقیق است و توسط شخصی به نام Y ukihiro " Matz " Matsumoto نوشته و ایجاد شده است . وی این زبان را از میان زبان های مورد علاقه خود یعنی SmallTalk ، Ada ، Perl ، Eiffel و Lisp استناج کرده تا یک زبان جدید با توابع برنامه نویسی کامل و متوازن داشته باشد .این زبان اولین بار در سال 1995 وارد بازار شد و در سال 2006 با پذیرش عمومی نسبتا بالایی مواجه شد . زبان Ruby برای ساخت برنامه های تحت وب ، شبیه ساز ها ، مدل های سه بعدی ، برنامه تجاری ، رباتیک ، شبکه ، علوم مخابراتی ، سیستم های مدیریت سیستم و بسیاری موارد دیگر استفاده میشود .

در عین حال کمپانی هایی مثل Engine Yard  ، Heroku ،  New Relik ، از این زبان و ابزار های جدید آن پشتیبانی میکنند . طراح و سازنده این زبان ، در سال 2010 گفت : " هیچ برنامه نویس زبان Ruby نمیشناسم که بیکار مانده باشد " . این زبان در ردیف دهم ده زبان برتر دنیا قرار دارد .

دپارتمان های علمی

درباره کنسرسیوم

پنل آموزشی

آمار سایت

تعداد اعضای آنلاین : 0

تعداد کل اعضای کنسرسیوم : 1725

برای مشاهده اعضای آنلاین کلیک کنید

مراکز خدماتی و رفاهی طرف قرارداد

marakez

بسته بندی و فروش گیاهان دارویی در تبریز آموزش طب سنتی در مشهد بارسی تجهیزات شهر بازی دوره تعمیر و نگهداری فشارسنج در تبریز مهندسی توانبخشی مهندسی پزشکی دوره های اموزشی کمپرسور تایید صلاحیت جوشکار بازرسی جوش به پنج روش عملی در تبریز کریستین نوربرگ ـ شولتز دوره دستیاری دندانپزشکی در اهواز برندهای معروف اسپکتروفتومتر تعمیرات تجهیزات پزشکی بیوپرینترها چگونه اختر شناس شویم؟ شناخت استراتژی ها در موقعیت های حساس و بحرانی مختلف دانش و فناوری روزجهانی حقوق دستیار دندانپزشک در قم اتوکلاو های پزشکی آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی فنی حرفه ای پمپ سرم تست tfi امواج بازرسی فنی در تبریز apiشرکت بازرسی ماهیّت حقوقی قرارداد داوینسا پرینترهای سه بعدی اعضای بدن تست بویلر انعقاد معایب هيستوگرام سالروز درگذشت شهریار گیج کمبریج کلاس تعمیر تجهیزات پزشکی در یزد آگهی استخدام دستیار دندانپزشکی در کرمان کلاس تعمیر تجهیزات پزشکی در شیراز آموزش دستیار دندانپزشک در رشت آموزش سرم در تبریز پانسمان زخم کشتن سلول‌های سرطانی تبديل فوريه سريع تشخيص لبه در پردازش تصویر آموزش گیاهان دارویی و طب سنتی در اصفهان ضرورت و طرفین قرارداد رحم جایگزین صنایع دفاعی ساکشن جراحی قیمت گذاری تجهیزات پزشکی آموزش ایزو اخبار و تازه های مهندسی پزشکی کلاس تعمیر فشارسنج ناراحتی پوستی کلونی کانتر تست فشارسنج بازرسی میلنگ آئین ایرانی پاتولوژی اشتغال در تبریز اینسترومنت ها گلبول های قرمز

logo کدام زبان های برنامه نویسی بازار کار بیشتری دارند؟

حامیان کنسرسیوم ایرکاس

  • IRSME
  • RKA
  • ACS
  • IUE
  • RFTC
  • BQC
  • DNW
  • ICS
  • TUV-EMB
  • QAL
  • Ino
  • Allaiance
  • Tckit

تبلیغات در ایرکاس

دسترسی به ژورنال مقالات

az3

تصاویر اینستاگرام ایرکاس