LiveZilla Live Chat Software

کنسرسيوم دانشگاهيان و متخصصان ايران

نام کاربری یا پست الکترونیکی
رمز عبور

امنیت_اجتماعی

به موازات رشد بی‌سابقه استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در کشور و تلاش‌های مسئولان دولتی از جمله وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آموزش سواد رسانه‌ای در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی، نزدیک به دو سال است که کاربران با آسیب‌های مختلفی از جمله سوء‌استفاده از اطلاعات شخصی یا هجوم بدافزارهای خطرناک به تلفن همراه هوشمند یا تبلت خود روبه‌رو شده‌اند. بر همین اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت طرح‌های مختلفی را درباره مبارزه با آسیب‌های امنیتی فضای مجازی در دستور کار قرار داد که بسیاری از آنها در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد اما نکته مهم این است که کاربران شبکه‌های اجتماعی یا فضای مجازی، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در جلوگیری از حملات سایبری و تهدیدهای امنیتی دارند.
به عنوان مثال در جریان پژوهش صورت گرفته توسط روزنامه وال استریت ژورنال امریکا در سال 2010 میلادی از میان 101 برنامه کاربردی محبوب کاربران تلفن همراه هوشمند، 47 درصد مکان گوشی و 5 درصد اطلاعات مربوط به سن و جنسیت را بدون آگاهی یا رضایت کاربر به اشتراک می‌گذارند، علاوه بر این، برخی برنامه‌های کاربردی محبوب تلفن همراه که داده‌ها را بدون آگاهی یا رضایت کاربران جمع‌آوری می‌کنند، آنها را در دسترس عموم قرار می‌دهند.
همچنین بر اساس پژوهش صورت گرفته در سال 2012 توسط انجمن جهانی جی‌اس‌ام در برزیل و مکزیک، مشخص شد که بیش از نیمی از کاربران اینترنت تلفن همراه که در یک وبگاه یا برنامه کاربردی ثبت‌نام کرده‌اند، بیانیه حریم خصوصی را بدون مطالعه آن پذیرفته‌اند.
3 درصدی کاربران سیستم عامل‌های ios یا ویندوزفون و غیره، رقم بسیار بالایی است. این کارشناس امنیت فضای سایبری در پایان، بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه یا ایجاد دیتاسنترهای داخلی را شرط لازم، اما کافی ندانست و عنوان کرد: در مجموع نگاه مسئولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به بومی‌سازی شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه مثبت است و قطعاً اقدام در خور تحسین و پسندیده‌ای است. کاربران شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه، کودکان، نوجوانان، افراد میانسال و آموزش کاربران شبکه های اجتماعی ضرورت دارد.
1. گمنام ثبت نام کنید
اول از همه یک ایمیل جدید درست کنید. از هیچ یک از مواردی که باعث شناختن هویت شما می شود (از جمله نام و نام خانوادگی، سال تولد یا کد پستی) در آدرس ایمیل جدید یا پروفایل تان استفاده نکنید. با استفاده از این آدرس ایمیل جدید، صفحات رسانه‌ای اجتماعی را ایجاد کنید و فقط افرادی را که واقعا به آنها اعتماد دارید اضافه کنید. همچنین از گذاشتن عکس های شخصی که به شناسایی شما کمک می‌کند اجتناب کنید.
2. از رمز عبورهای قوی استفاده کنید
پسورد هایتان را برای اکانت هایی که دارید به روز رسانی کنید و مطمئن شوید که برای هر کدام از اکانت هایی که دارید پسورد قوی استفاده کرده‌اید. برای ساختن یک پسورد قوی می توانید از ترکیب حروف (حداقل یک حرف بزرگ) و عدد استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که می توانید از کاراکتر های خاص (از جمله @ # $ % !) نیز استفاده کنید. از رمز عبورهایی که به راحتی قابل حدس زدن هستند به هیچ وجه استفاده نکنید.
3. تنظیمات حریم خصوصی خودتان را ارتقاء دهید
هر رسانه‌ی اجتماعی، گزینه ای برای تنظیمات دارد که در آن به شما اجازه می‌دهد امنیت حساب کاربری خود را افزایش دهید. بنابراین با استفاده از آن شما می‌توانید فقط به دوستانتان یا افراد خاصی اجازه بدهید که پست های شما و اطلاعات شخصی‌تان را ببینند. هیچ وقت تصور نکنید که تنظیمات پیش‌فرض، به صورت محرمانه تنظیم شده است.
4. از شناسه‌های مکان‌یابی استفاده نکنید
تنظیمات مکان‌یابی را خاموش کنید و هرگز اطلاعات مکانی را که در آن می خواهید باشید (مثلا هنگام خارج شدن از شهر برای تعطیلات) را به اشتراک نگذارید. حتی مشخصات مکانی که معمولاً برای خرید کردن به آنجا می روید را با دیگران در میان نگذارید. این کار باعث می شود که مردم کارهای روزمره ای را که انجام می دهید پیدا کنند و درنتیجه می توانند مکانی را که شما قرار است به آنجا بروید پیش‌بینی کنند.
5. افرادی را که به عنوان دوست قبول می کنید، با دقت انتخاب کنید
مطمئن شوید افرادی که شما را به عنوان دوستی اضافه می‌کنند را می شناسید. قبل از اینکه درخواست دوستی را قبول کنید یک پیام خصوصی برای آن شخص بفرستید و از او چیزی را درخواست کنید که به شما در شناساندن هویتش کمک می کند. حتی اگر شما فرض کنید که می توانید او را از روی عکس یا نام تشخیص دهید، در این صورت برای شما راحت تر خواهد بود که بفهمید این فرد همان شخصی است که می شناسید یا اینکه نقش او را بازی می کند ( این روش، یکی از روش های مرسوم برای جعل هویت است).
6. اطلاعات شخصی‌تان را به اشتراک نگذارید
منظور از این اطلاعات، مواردی همچون شماره‌های بیمه اجتماعی، تاریخ تولد، شماره تلفن واطلاعات بانکی است. سارقین هویت می توانند از این اطلاعات شما استفاده کنند. اگر فردی از لحاظ قانونی به این اطلاعات شما نیاز داشته باشد، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می تواند با استفاده از آنها با شما تماس بگیرد.
7. ارسال کردن ، دوباره ارسال کردن، لایک کردن
هیچ چیزی بر روی اینترنت به طور کامل امن نیست. هر کسی می تواند آنچه را که شما پست کرده‌اید ذخیره کند و یا اینکه آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. پس به خاطر داشته باشید چیزی را که می خواهید ارسال کنید با دقت بیشتری انتخاب کنید. همیشه فرض کنید چیزی را که ارسال می کنید باقی خواهد ماند و حذف نمی شود. هیچ وقت چیزی را درمورد خودتان،خانواده تان یا دوستان تان، که خود شما یا آنها دوست ندارند عمومی شود را ارسال نکنید. همیشه از ارسال چیزهایی که لحظه ای به ذهنتان خطور می‌کند اجتناب کنید، و اینکه از ارسال چیزی که باعث پشیمانی و تأسف خوردن شما می شود خودداری کنید.
8. از عکس‌ها و آبروی‌تان محافظت کنید
اگر شخصی چیزی را ارسال کرده است که شما آن را دوست ندارید به آنها اجازه بدهید که بدانند این برای شما ناخوشایند است و از آنها درخواست کنید که آن را بردارد. به صورت منظم بخش "عکس هایی مربوط به خود" را چک کنید و ببینید که چه کسی آن را ارسال کرده است، همچین دیوار (wall) خودتان را بررسی کنید و چیزهایی که در آن برچسب خورده‌اید را ببینید. اگر فردی از حذف کردن چیزی که برای شما ناخوشایند است امتناع می کند، پس ضروری است تا او را بلاک کنید و یا اینکه آن را گزارش (report) کنید.
9. مراقب چیزی که بر روی آن کلیک می کنید باشید
اگر بر روی لینک هایی که از محتوای آن خبر ندارید کلیک کنید، آگاه باشید که هکرها می توانند با استفاده از این روش وارد اکانت شما شوند و یا اینکه می توانند ویروسی را از طریق آن پخش کنند. اگر فردی چیزی را برای شما ارسال کرد و این فایل غیر طبیعی به نظر برسد و یا اینکه برای شما ناآشنا باشد، یک پیام برای آنها ارسال کنید و از آنها در مورد این فایل توضیح بخواهید و به آنها این فرصت را بدهید که فکر کنند که شما می دانستید آنها قصد هک کردن شما را داشتند.
10. شناخت کامل از کاری که می‌خواهید انجام دهید را داشته باشید
اگر شما توسط کسی اذیت شدید، مکالمه یا پست آزارگر را ذخیره کنید و یا از آن یک عکس (اسکرین شات) بگیرد و آن را به سایت مربوطه و یا هر شخصی که با چنین موقعیت هایی سرو کار داشته باشد (مانند وکیل، مشاور، و یا مددکار اجتماعی) گزارش دهید.
توانمند‌سازی به معنی این است که واقعیت ها را بدانید و آنچه را که برای شما بهترین است، انتخاب کنید. اگر شما احساس خوبی از رسانه‌های اجتماعی ندارید، این برای شما بهتر است و خود را تحت‌فشار قرار ندهید که در هر سایتی ثبت‌نام کنید. اگر احتیاج به کمک دارید تا بدانید چه چیزی برای شما مناسب‌تر است با یک مشاور حرفه‌ای صحبت کنید.

آمار سایت

تعداد اعضای آنلاین : 0

تعداد کل اعضای کنسرسیوم : 555

برای مشاهده اعضای آنلاین کلیک کنید

مراکز خدماتی و رفاهی طرف قرارداد

marakez

نماد اعتماد الکترونیک

logo امنیت شبکه های اجتماعی 

حامیان کنسرسیوم ایرکاس

  • IRSME
  • RKA
  • ACS
  • IUE
  • RFTC
  • BQC
  • DNW
  • ICS
  • TUV-EMB
  • QAL
  • Ino
  • Allaiance
  • Tckit

تبلیغات در ایرکاس

دسترسی به ژورنال مقالات

az3

تصاویر اینستاگرام ایرکاس