نام کاربری یا پست الکترونیکی
رمز عبور

دین ttedit کنسرسیوم دانشگاهیان و متخصصان ایران - دین

ادیان الهی

دین عبارت است از «اعتقاد به آفریننده‎ای برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب با این اعتقاد» حال باید دید آیا ادیان الهی در جوهره (و ذات) با هم تفاوت دارند و یا در ظاهر شکل (و محدوده دستورات و احکام) طبق تصریح برخی از آیات قرآن اساس و جوهره و شالوده ادیان یکی است و ادیان آسمانی و شرایع الهی در اساس و اصول و جوهره با هم تفاوتی ندارند که در این بخش آسمونی به بررسی آن می پردازیم و همه آن ادیان در سه اصل کلی : 1- اعتقاد به خدای یگانه 2- اعتقاد به قیامت 3- اعتقاد به بعثت پیامبران از طرف خداوند متعال مشترک هستند اصول و معارفی که به نخستین پیامبر الهی وحی شده است با آن‎چه به آخرین آنان فرو فرستاده شده است در اساس و جوهره یکی است. آدم ـ علیه السّلام ـ و خاتم ـ صلّی الله علیه و آله ـ بر یک اساس کارکرده و یک هدف را تعقیب کرده‎اند. شریعت و دین آسمانی در آغاز کار بسان هسته و دانه‎ای بوده است که با گذشت زمان، و تکامل ملّت‎ها، و تکامل عقل‎ها و تمدن‎ها به صورت درختی برومند و پربار درامده باشد. گواه ما بر این سخن که جوهره و اساس همه‎ی ادیان یکی است آیات زیر است : 1. «از امور دین آنچه را به نوح سفارش کرده بودیم برای شما نیز مقرر داشتیم» یعنی اصول و پایه‎های دین شما همان اصول و پایه‎های شریعت نوح است. 2. «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ؛ براستی دین در نزد خدا اسلام است» یعنی دین الهی در زمان‎های گذشته و آینده و در تمام دوران‎ها همان اسلام (تسلیم) بوده است و جوهره همه‎ی شرایع آسمانی در حقیقت یکی بوده‎اند، مخصوصاً با توجّه به این نکته، که دین در قرآن فقط به صورت مفرد (دین) آمده است نه به صورت جمع (ادیان) این نشان می‎دهد، که جوهره ادیان یکی است. 3. قرآن در پاسخ یهود و نصاری که ابراهیم ـ علیه السّلام ـ را یهودی یا نصرانی معرّفی ‎کرده می‎فرماید: «ابراهیم نه یهودی بود، و نه نصرانی، بلکه او بر آیین توحید و یک فرد مسلمان بود و هرگز از مشرکان نبود» البتّه مقصود از اسلام در این آیات همان تسلیم بودن مطلق در برابر خداست، چنان‎که علی ـ علیه السّلام ـ اسلام را این‎گونه معرّفی فرمود «الاسلام هو التسلیم» واقعیت اسلام همان تسلیم بودن در برابر خداوند است و قرآن هم در پیام جهانی خود می‎گوید: «… ای اهل کتاب ما شما را به یک اصل مشترک دعوت می‎کنیم، غیر خدا را نپرستیم، کسی را شریک او ندانیم برخی از ما برخی دیگر را به خدائی نپذیرد و هرگاه آنان از (این دعوت) برتافتند بگویید گواه باشید که ما مسلمانیم.

تفاوت در راهها و (شرعه‎ها)

اصل و اساس ادیان همه با هم هماهنگ بوده و یک هدف را تعقیب می‎کرده‎اند، ولی در تشریع قوانین و احکام فرعی با هم اختلاف و تفاوت داشته‎اند، و این تفاوت‎ها معلول و مولود اوضاع و احوال اجتماعی و جغرافیایی و… هر دوره بوده است .مثلاً در دوران نخستین زندگی بشر نه حکومتی بوده و نه ارتباطی میان آن برقرار بود، در چنین دورانی تعالیم و برنامه‎های آسمانی، بسیار ساده و کم و کوتاه بود، هر چه بشر ترقی کرد برنامه‎های گسترده‎تر شد و روز به روز دستورهای تازه‎ای، در برنامه‎های آسمانی گنجانیده شد، تا نوبت به شریعت اسلام رسید و خدا آخرین پیامبر خود را به سوی بشر فرستاد و دین خود را با فرستادن او کامل کرد و سرانجام پیروان این آیین و کتاب، از آمدن پیامبر و کتاب و شریعت دیگری بی‎نیاز شدند در واقع اختلاف ادیان مثل مراتب کتاب‎های درسی از دبستان تا دانشگاه است، که در دوره ابتدائی مسائل ساده و کم عمق است ولی در دوران دانشگاه کتابها پیشرفته و کامل و عمیق می‎شوند و قرآن هم به همین اختلاف اشاره دارد، آن‎جا که می‎گویدک «لِکُلٍّ جَعَلْنا مِنْکُمْ شِرْعَهً وَ مِنْهاجاً» ما برای هر یک شما، آیین و طریقه روشنی قرار دادیم. «شرع» و «شریعه» راهی را می‎گویند که بسوی آب می‎رود و به آن منتهی می‎شود، و این‎که دین را شریعت می‎گویند از آن نظر است که به حقایق و تعلیماتی منتهی می‎گردد که مایه پاکیزگی و طهارت و حیات انسانی است.

دپارتمان های علمی

درباره کنسرسیوم

پنل آموزشی

آمار سایت

تعداد اعضای آنلاین : 0

تعداد کل اعضای کنسرسیوم : 1725

برای مشاهده اعضای آنلاین کلیک کنید

مراکز خدماتی و رفاهی طرف قرارداد

marakez

دیگ بخار دستیارداروساز گل-یاس حقوق نسخه پیچ داروخانه دارویار فن آوری اطلاعات و ارتباطات آشنایی با نسخه پیچی biomedical engineering علم ژنتیک دیابت مهندسی پزشکی ایران دستاورد محققان کشور در ترمیم استخوان با نانو داربست مرجانی باکتری کولون دستورالعمل جوشکاری گل-داوودی ژن HRas شب‌های مقدس مرکز آموزش تعمیرات کامپیوتر در تبریز مرکز آموزش تعمیرات کامپیوتر در تبریز انجمن تست های غیر مخرب شرکت بازرسی جوش کلیه ها n vhd'hk s چالش بسته بندی و فروش گیاهان دارویی فتال مانیتورینگ TOITO پروتزهای نازک کلاس تعمیر فشارسنج تالاسمي شغل مهندسی پزشکی سیاره استخدام نسخه پیچ داروخانه شات بلاست آموزش تعمیر ونتیلاتور استاندارد جوش 22بهمن آزمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی شبکه های فیبر نوری زیستی‌ labeling سیستم همگام‌سازی دانشجوی مهندسی پزشکی امام حسین دوره کمک های اولیه در تبریز آنگل ابداع دستگاه سی تی اسکن سم زدایی بدن ویسکومترها و رئومترهای بروکفیلد فروش MT خيانت ﻣﺮاﻛﺰ ﺷﻬﺮي نگهداری پیشگیرانه دوره ای تجهیزات پزشکی level آموزش کمک پرستاری مدارک بازرسی تروسونیک دستگاه تبدیل گفتار به متن اشکالات در اندازه گیری چاپ سه بعدی حساسیت

logo کنسرسیوم دانشگاهیان و متخصصان ایران - دین

حامیان کنسرسیوم ایرکاس

  • IRSME
  • RKA
  • ACS
  • IUE
  • RFTC
  • BQC
  • DNW
  • ICS
  • TUV-EMB
  • QAL
  • Ino
  • Allaiance
  • Tckit

تبلیغات در ایرکاس

دسترسی به ژورنال مقالات

az3

تصاویر اینستاگرام ایرکاس