نام کاربری یا پست الکترونیکی
رمز عبور

کنسرسیوم ایرکاس ttedit کنسرسیوم دانشگاهیان و متخصصان ایران - کنسرسیوم ایرکاس - Results from #40

حمام ایرانی

در گذشته های دور، پیروان آیین مهر و زرتشت به پاکیزگی بسیار توجه داشتند.در 1500 یا 2000 سال پیش شستشو به گونه ی امروزی نبود.در آن زمان گرمابه ساختمانی گرم بوده و شستشو در ظرف بزرگی به نام آبزن انجام می شده است.

چون مردم آب را مقدس می دانستند و نمی خواستند آن را آلوده کنند،پساب را پس از شستشو روی زمین می ریختند یا به آسمان پاشیده و هرگز آن را در آب پاک نمی ریختند.

گرمابه هم مانند بازار افزون براینکه کارکردی ویژه داشته،جای گردهمایی مردم محل نیز بوده است.

حمام

حمام نیز از جمله ابنیه مهم شهری بوده که معمولا در مراکز محلات و یا در مجاورت راسته های بازار و یا گذرگاه های اصلی احداث می شده است.

از دوره پیش از اسلام،آثار به جا مانده از حمام های خصوصی در کاخ تخت جمشید(دوره هخامنشی) و کاخ آشور(دوره اشکانی) یافت شده است.

گرمابه ساختمانی همگانی بود که با یک درگاه به بیرون راه داشت تا هوای درون آن همیشه گرم بماند.

گرمابه،برابر جایگاه گرم است،همچون سردابه که برابر جایگاه سرد است

تکوین حمام های سنتی به گونه ای که تا پیش از سیستم لوله کشی جدید شهری مورد استفاده مردم قرار می گرفته است به دوره اسلامی باز می گردد

دوره رونق ساخت حمامها مربوط به عصر صفویه است. در این دوره در کنار ساخت و سازهای گسترده، تعداد نسبتاً زیادی حمام در شهر های مختلف ایران ساخته شد که شماری از آنها در نوع خود شاهکار بود

(از جمله حمام گنجعلیخان کرمان، حمام خسروآقا و علیقلی آقای اصفهان و تعدادی دیگر)

بعد از دوره صفوی هر چند معماری اسلامی هرگز رونق گذشته را به دست نیاورد با این حال در دوره زندیه و قاجاریه، حمام های با شکوهی ساخته شد که از بهترین آنها، حمام وکیل شیراز، از ساخته های

کریم خان زند، و حمام ابراهیم خان کرمان از دوره قاجاریه- می باشد

کهن ترین گرمابه ای که هنوز هم رونق دارد، گرمابه وزیر یزد نزدیک مسجد جامع است که از زمان آل مظفر به جا مانده است.

عناصر فضایی تشکیل دهنده حمام عبارتند از :

اجزای حمام

1- تون : مکانی در حمام که کوره در آن قرار دارد،به این مکان گلخن یا آتش خانه نیز می گویند.

2- تیان : ظرفی فلزی در کف خزینه حمام،بر روی تون،برای گرم کردن آب خرینه

3- چال حوض/چهار حوض: در حمام، حوضی بزرگ و نسبتا عمیق از آب سرد(معمولا در کنار گرمخانه) برای آبتنی و شنا

4- خزینه : در حمام، اتاقی کوچک برای شست و شو، در کنار گرمخانه و بر روی گلخن،که در آن تا نیمه آب می ریزند.بعضی از حمام ها علاوه بر خزینه آب گرم خزینه آب سرد نیز دارند.

5- خلوت گرم خانه : در حمام، فضایی در جوار گرم خانه که مخصوص استحمام خواص و بزرگان بوده است

6- سربینه : محل رخت کندن و استراحت و گفتگو در حمام، که پس از مدخل و پیش از گرم خانه قرار دارد.

7- گربه رو :

1) مجرای هوا در زیر کف، برای دفع رطوبت

2)در حمام، مجرایی که هوای گرم و دود تون را از زیر کف حمام عبور می دهند و کف و هوای حمام را گرم می کنند.

8- گرم خانه :

1) شبستان زمستانی

2) در حمام، محل اصلی استحمام و جای مشت و مال که خزینه از ملحقات آن است

9- میان در : فضای بین سربینه و گرم خانه حمام، که آن دو را از هم جدا می کند و از تبادل حرارت بینآنها می کاهد.

از آنجا که استحمام شامل مراحل مختلفی است، لذا حمام های سنتی ایران دارای فضاهایی با عملکردها و خصوصیات متفاوت بوده اند.در این رابطه فضاهای داخل حمام را می توان به سه قسمت

1) نیمه گرم مرطوب

2) گرم و مرطوب

3) بسیار گرم و بسیار مرطوب

تقسیم نمود.

سیستم تنظیم شرایط محیطی در حمام:

به گونه ای بوده که حرارت و رطوبت به ترتیب از هشتی ورودی و سربینه (نیمه گرم و مرطوب) به صحن حمام و گرم خانه (گرم و مرطوب )و نهایتا به خزینه حمام (بسیار گرم و بسیار مرطوب) بیشتر می شده است .لذا هریک از این فضاها مستقل بوده و تنها از طریق دالانهای باریک و غیر مستقیم و یا هشتی های کوچکی با یکدیگر ارتباط داشته اند

ترتیب سلسله مراتب فضاهای مختلف حمام به گونه ای بوده که مشتریان ابتدا پس از دخول به حمام . گذر از دالان و هشتی ورودی، وارد سربینه حمام می شدند.

در گرمابه ها برای اینکه هوای بیرون کمتر با هوای سربینه آمیخته شود و درون آن گرم بماند،دالانی پر پیچ و خم را به دهلیز و دهلیز را به بیرون می رساند.می دانیم که انسان هنگامی که یکباره از جایی گرم به جایی سرد و یا وارون آن برود،چون دمای هوا ناگهان تغییر می کند،ممکن است بیمار شود.برای همین در گرمابه ها به این نکته اساسی توجه می شده است و همواره دالانی پیچ در پیچ، دهلیز را از درآیگاه گرمابه جدا می کرده است.بدین گونه هوای سرد بیرون نمی توانسته یکباره به درون آید.

گرمابه های کهن همگی دارای سه بخش بنیادی هستند :

1- بینه یا رختکن:فضایی بزرگ و سر پوشیده با حوضی بزرگ در میان و سکوهایی در گرداگرد آن است.

این حوض هم برای شستن و آب کشیدن پا و هم آذین می باشد.پس از دالان، دهلیز و سپس بینه یا رختکن می باشد که فضایی نیمه گرم و کمابیش خشک است.این قسمت حکم ورودی حمام را داشته و از سایر قسمت ها مجلل تر بوده و تزیینات بهتری داشته است.در گذشته گاه در بخشی ازبینه، سلمانی سر هم می تراشید.برای خشک کردن لنگها راه پله ای برای دسترسی به بام ساخته می شد.پیشخوان و دخل حمامی نیز در کنار دهلیز قرار داشت.بینه به شکل چهار پهلو، هشت پهلو و کشکولی ساخته می شده و در گوشه های آن رختکن و در میان ،حوض آب سرد قرار داشت

کفش کن : سپس جهت استحمام، کفشها را کنده و آنها را در قسمت کفش کن که در زیر سکوی سربینه می باشد، قرار دادند و وارد سربینه می شدند

رختکن : قسمت مانند سکویی اطراف سربینه را احاطه کرده و مشتریان لباسها را در آنجا کنده و در گوشه ای قرار می دادند

2- میان در: میان دو بخش بینه و گرم خانه جای دارد.

میان در راهرو یا دالانی است که به چند جا راه داشته، یکی به آبریزگاهها و دیگری به جایگاه ستردن مو.بدین گونه میان در، هوای گرم خانه و بینه را از هم جدا نگه می داشته و یک فضای میانجی بوده است.

قسمت میان در،معمولا از طریق یک یا دو راهروی مجزا، به مستراح ها و اطاق های تنظیف ارتباط داشت.میان در یک یا دو سکو برای انداختن لنگ و دولچه(ظرف دسته دار برای آب برداشتن)و اسباب گرمابه داشته و راه دستشویی و آبریزگاه و نیز جایی برای ستردن موی تن، بیشتر همین میان در بوده، ولی کسانی که نیاز به این کار نداشتن یک راست به گرم خانه می رفتند.

اطاق تنظیف(نظافتخانه)جهت نظافت بدن،حنا بندی و حجامت مورد استفاده قرار می گرفته است.

فضای میان در معمولا به صورت هشتی یا یک دالان باریک و دارای ارتباط غیر مستقیم با بینه، گرم خانه،

مستراح و اتاق تنظیف بوده و علاوه بر مسیر ارتباطی،عملکرد آن جدایی،تبادل حرارتی و رطوبتی و همچنین بصری بین قسمت های مختلف حمام بوده است.

3- گرم خانه یا صحن گرمابه:

گرم ترین بخش گرمابه است.این بخش یک خزانه ی آب بزرگ و دو خزانه ی کوچک دارد،یکی آب سرد و دیگری آب داغ که در دوسوی خرانه بزرگ هستند و آب آنها را همیشه تمیز نگه می داشتند و کسی به آنها دست نمی زده و درون آن هم نمی رفتند.این دو، قله یا گله و هردوی آنها قلتین نامیده می شدند.از این دو،آب گرم و سرد را به خزانه بزرگ می رساندند که مردم درون آن خود را شستشو می کردند.آنها یک بار در آغاز برای خیس خوردن و بار دیگر پس از پایان شستشو برای آبکشی یا غسل کردن به درون خزانه می رفتند.

پس از عبور از گرم خانه(صحن حمام)، و بالا رفتن از چند پله، وارد خزینه می شدند.فضای خزینه گرمترین و مرطوب ترین قسمت حمام است و لذا صرف نظر از ورودی کوچک آن، کاملا محصور می باشد.

در زیر یا کنار گرمابه کوره ای برای گرم کردن آب به نام آتشدان، گلخن یا تون می باشد که سوخت آن بوته بوده است.آتش این تون از زیر به یک یا دو دیگ به نام تیان می رسد که کف خزانه آب گرم کار گذاشته شده است.دیگها از آلیاژ هفت جوش یا به گفته دیگر آمیزه ای از روی، مس، قلع، سرب، و چیز دیگر ساخته می شوند تا در برابر آتش و آب پایدار باشند.

برای گرم کردن هوای این بخش ها در زیر کف جوی هایی پیچ در پیچ به نام گربه رو می ساختند و روی آن را می پوشاندند و دود تون را به درون آنها می راندند.گربه رو ها را کنو بندی می کردند.بدین گونه که روی آن را با یک تاق آجری کوچک می پوشاندند و بعد هم کف سازی می کردند و گاه هم روی آن را با تخته سنگ می پوشاندند.

هر گرمابه دو دودکش داشته استکه دور از تون بوده اند.یکی دود را یکراست به بیرون می فرستاده و دیگری از پیچ و خم های گربه روها می گذرانده و در پایان به بیرون می فرستاده است.

پس از روشن کردن آتش تون،نخست دهانه گربه رو ها را می بستند و دهانه دود کش یکراست را باز می کردند تا دود نخست به تندی خود را بالا کشد و بیرون برود.پس از گرم شدن تون،آن دودکش را می بستند و راه گربه رو را باز می کردند. تا دود از گربه رو ها بگذرد و از دودکش دوم بالا برود

چون فضای گربه رو را دوده می گرفته و احتیاج به تمیز کردن داشته، معمولا ابعاد آنرا به اندازه ای می گرفتندکه یک نفر به طور خمیده بتواند از آن بگذرد و تعمیرات احتمالی و یا نظافت آن را انجام دهد.روی گربه رو ها را با سنگهای ورقه مرمر و یا سنگهای مشابه می پوشاندند.این نوع سنگها نه تنها امکان تبادل حرارت بین گربه رو و فضای بین گربه رو و فضای داخل حمام را میسر می کرده، بلکه از نظر دوام، نظافت و شستشوی سطح آن، بهتر از مصالح دیگر بوده است .

چال حوض

در مجاور فضای گرمخانه در بعضی از حمام ها که بزرگتر و مجلل تر بودند استخری به نام چال حوض قرار داشته است.آب اغلب چال حوض ها گرم نبوده و آن برای شنا کردن در تابستان استفاده می کردند،مانند حمام گنجعلی خان. ولی برخی چال حوض ها مانند حمام فین کاشان که یک حمام سلطنتی بوده دارای تیان بوده و به وسیله حرارت آتشدان همانند خزینه، آب آنها را گرم می کردند.نحوه انجام این شنا بدین طریق است که آب را بادو دست به زیر شکم می آوردند و با جفت پا(پا دلفین) آب را به عقب می زدند.

در مجاور گرم خانه، به جز چال حوض، حوض های کوچک دیگری نیز بوده که در کنار آنها افراد خود را می شستند.در وسط بینه نیز غالبا یک حوض بزرگ بوده که علاوه بر زیبایی، به مرطوب نمودن فضای بینه کمک می کرده است.همچنین حوض کوچکی در بالای پله های سربینه وجود داشته که افراد پای خود را آن آب می کشیدند.آب این حوض به صورت روان بوده است.

وجود این حوض های آب در قسمت های مختلف حمام، هوای هر قسمت را نسبتا مرطوب نموده.ولی باید توجه داشت که راههای ارتباطی بین فضاهای اصلی حمام به صورت محصور و غیر مستقیم بوده، لذا رطوبت بیش از حد هوای فضاهای مرطوب وارد قسمتهای نیمه مرطوب نمی شده و بدن مشتریان هنگام ورود به حمام، به تدریج به آب، رطوبت و حرارت نزدیک می شده و هنگام خروج نیز به همین ترتیب،به تدریج از رطوبت و دمای هوا در فضایی که مشتریان عبور می کردند کاسته می شده است

ساختمان گرمابه های کهن را در گودی زمین می ساختند تا پایدارتر بوده و گرما به هدر نرود .

از جمله تمهیدات اتخاذ شده برای کاهش تبادل حرارتی بین داخل و خارج فضای حمام، قرار دادن بنای حمام در داخل زمین بوده، بنحوی که غالبا کف حمام چند متر از سطح گذرگاه عمومی قرار داشته و بدین ترتیب خاک اطراف دیواره ها همانند یک عایق حرارتی عمل کرده و میزان تبادل حرارت بین داخل و خارج

ساختمان را کم می کرده.همچنین بدنه ضخیم حمام به علاوه خاک مجاور آن همانند یک خازن حرارتی عمل کرده و در تعدیل نوسان درجه حرارت در داخل ساختمان موثر بوده است.

از دیگر مزایای قرار دادن بنا در داخل زمین، مقاومت بهتر ساختمان در برابر نیروی زلزله بوده است.

مزیت سوم و بسیار مهم آنکه امکان سوار شدن آب های جاری در جویها که از رودخانه و یا قنات سرچشمه

می گرفته،بر حمام هایی که از این آب استفاده می کردند، میسر می گشته است.

البته در مناطقی که سطح آبهای زیرزمینی بالا می باشد، مانند سواحل جنوبی دریای خزر، سواحل خلیج فارس و دریای عمان،بالاجبار بدنه حمام را بر روی زمین بنا می کردند.

روشنایی

از آنجا که بخش عمده از سطوح جانبی اکثر حمام ها در داخل زمین بوده،لذا نور آفتاب از طریق نورگیرهای سقفی و یا پنجره های زیر طاق وارد فضای حمام می شده است.

معمولا پوشش گرمابه ها، طاق کلمبو بوده که می توان در نوک آن سوراخی برای نورگیری گذاشت.در نوک آن شیشه هایی کار می گذاشتند که به آن جامخانه می گفتند.شیشه های جام را می شد برداشت و دوباره جا زد.

در زمستان این شیشه ها به جز یکی دوتای آنها،بسته بوده و در تابستان برخی از آنها را برمی داشته اند تا هوارسانی انجام شود.

آب بندی جام خانه ها نیز مهم بوده است.آنها چیزی همانند ماستیک امروزی از گل رس و روغن برزک به نام مومینه درست می کردند تا شیشه های جام را در زه سفالینشان آب بندی کند.هر کدام از بخشهای گرمابه ، یک جام خانه در گنبد داشته است که گاه خودش همانند گنبد اصلی در می آمده که در برخی جاها تنها 60 سانتی متر قد داشته و تا 10 یا 12 جام هم روی آن کار می گذاشتند

اقلیم

به لحاظ اینکه حمام محیطی نسبتا بسته می باشد و ارتباط کمی با شرایط اقلیمی مجاور خود دارد، لذا ساختار کلی حمام ها در مناطق گوناگون اقلیمی ایران کمابیش مشابه است و عوامل اقلیمی مختلف چندان تاثیری در نحوه استقرار،شکل کالبدی و تقسیم بندی فضاهای داخل حمام نداشته است.

اگرچه باید توجه شود که در مناطق گرم و خشک و خصوصا مناطق سرد، جهت حفظ حرارت داخل حمام،کالبد ساختمان تا حد ممکن در داخل زمین قرار می گرفته.در کرانه جنوبی سواحل دریای خزر به دلیل معتدل بودن اقلیم و همچنین بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی، حمام در عمق کمتری از زمین قرار می گرفته است

این موضوع در مورد سواحل جنوبی کشور نیز صادق است زیرا در این سواحل حرارت و رطوبت هوا بسیار زیاد و سطح آبهای زیر زمینی نیز در اکثر مناطق آن بالاست.

مصالح مورد استفاده در حمام ها همواره مصالح با دوام و بام اکثر حمام های بزرگ و مهم در ایران طاق یا گنبد بوده است.اما در روستاهای کوهستانی و یا روستاهایی که امکان دسترسی به چوب آسان بوده، حمام ها غالبا با تیر چوبی و کاهگل پوشیده شده،زیرا آسانتر و اقتصادی تر بوده است.

در سواحل جنوبی دریای خزر به جهت بارندگی بسیار زیاد، بامها یا به صورت شیبدار و یا به صورت طاق و گنبد اجرا می شود.

آب و رطوبت

آب مورد نیاز حمام از آب نهرها، قنات ها و یا از آب چاه تامین می شود.در مجاور حمام هایی که از آب چاه استفاده می کردند، یک چاه حفر می شده و آب آن توسط انسان و یا یک یا دو گاو بیرون کشیده می شد.در رابطه با مورد دوم مسیری را که گاو باید طی می کرده تا آب را بالا بکشد به صورت سرازیری می کندند تا گاو نیروی کمتری را برای این کار صرف کند و دیرتر خسته شود.به این مسیر شیبدار، چهارگاو می گفتند

این آب وارد حوض شده و از آنجا توسط لوله های سفالین به نام تنبوشه به خزینه منتقل می شده است.

مواقعی که می خواستند آب خزینه را عوض کنند، آنرا خالی کرده و پس از شستشوی خزینه آب را توسط تنبوشه ها از حوض به خزینه منتقل می کردند.

تعویض آب حمام توسط بوق و بستن لنگ به قسمت ورودی و اطراف آن به اهالی و رهگذران اعلام می

شده است.

در بیشتر گرمابه ها با آن که آب جاری یا کاریزی در کنار آن می گذشته، در بام گرمابه یک خزانه ی آب جدا

نیز بوده است که بر خزانه گرم خانه سوار بوده است.آب این خزانه را از یک چاه زه به دست می آوردند.

مصالح

از آنجا که حمام ها خصوصا حمام های عمومی، مانند سایر ابنیه، جنبه استفاده عام داشته و برای استفاده نسلهای متمادی احداث می شده، لذا مصالح بکار در آن، در کلیه اقلیم های ایران، از نوع بادوام و مرغوب بوده است.بدین جهت دیوارها و طاقهای قوسی حمام عمدتا با آجر اجرا می شده.در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای از سنگ برای بدنه حمام و از تیرچوبی و کاهگل برای پوشش بام استفاده می کردند

در حمام های مجلل،دیوارها را تا ارتفاع 1.80 متر با کاشی پوشش می دادند و مابقی را با آهک اندود می کردند.در سایر حمام ها دیوارها را نیز مانند طاقها آهک اندود می کردند و گاهی جهت زیبایی،روی آن را

آهکبری می کردند.در حمام روی کاشی ها را(بر خلاف مسجد و مدرسه که جنبه مذهبی داشته) تصاویر انسان و حیوان می کشیدند.البته از طرح های اسلیمی و گره چینی نیز استفاده می کردند.

به دلیل بارندگی زیاد،با حمام در سواحل جنوبی دریای خزر را غالبا با سفال پوشش می دادند و یا روی طاق آجری حمام را مستقیما اندود آهک می کشیدند.در سایر اقلیمهای ایران،بام حمام را نیز مانند سایر ساختمانها با کاهگل اندود می کردند و در حمام های مهم تر،روی طاق را آجر فرش می کردند

برای دیوارها و کف خزینه از ملات ساروج استفاده می کردند،ولی برای قرار دان تیان و آب بندی آن، از ساروج مخصوص این کار استفاده می شده است.این ساروج در عین چسبندگی به مصالح بدنه خزینه و صفحه مسی تیان،می بایستی قدرت تحمل حرارت تون و فشار آب را هم داشته باشد،بدون آنکه آبی را از خود عبور دهد.

روش کار اوستا داوود نواب برای ساخت ساروج

ملات ساروج مخلوطی از سفیده تخم مرغ، آهک، خاک رس و قدری موی بز و یا موی سر انسان برای جلو گیری از ترک خوردن ساروج است.این ملات را دو روز ورز می دهند و بعد آن را در زیر تین که 20 سانتی متر از اطراف آن روی پایه و آجری است می ریزند.سپس تین را روی ملات گذارده و خزینه را پر از آب می کنند

بعد ملات ساروج را به صورت لوله در آورده و شخصی باید بتواند به مدت چند دقیقه زیر آب باشد و این ملات را طوری کار بگذارد که مجیط اطراف تیان را بپوشاند و درز یا منفذی باقی نگذارد.

تین صفحه ای مقعر مسی است به قطر حدود 1 متر و به ضخامت 2 الی 3 سانتی متر و تون حمام درست در زیر آن قرار می گیرد.

بزرگداشت شاه چراغ

«امامزاده سید احمد بن موسی» که به شاه چراغ مشهور است برادر «امام علی بن موسی الرضا (ع)» و یکی از پرهیزگارترین و با تقواترین فرزندان «امام کاظم علیه السلام» بود.تاریخ دقیق تولد حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (س) مشخص نیست.از این رو تصمیم بر این شد که در دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) یک روز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی "شاهچراغ"(س) تعیین شود.

کنسرسیوم ایرکاس شش ذی القعده مصادف  با 8 مرداد روز بزرگداشت احمدبن موسی شاهچراغ (ع)  را گرامی میدارد.

بزرگداشت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع)  ششم ذی القعده، روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام فرزند بزرگوار امام موسی کاظم علیه السلام است.

2

رشته مهندسی مدیریت اجرایی یک رشته میان رشته ای است یعنی از چندین رشته فنی مهندسی مختلف تشکیل شده است اعم از:
مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، IT ، مدیریت
رشته مهندسی مدیریت اجرایی زیر شاخه ای از MBA  است نه خود  MBA چرا که MBA فقط یک رشته مدیریتی است و تمامی دروس MBA  مبتنی بر مدیریت است. ولی رشته مهندسی مدیریت اجرایی هم از مدیریت و هم از رشته های فنی مهندسی تشکیل شده است.یعنی مهندسی مدیریت اجرایی برای مدیریت و اجرای رشته های ذکر شده فعالیت میکند.
فارغ التحصیلان مهندسی مدیریت اجرایی میتوانند از بازار کار گسترده ای بهره مند شوند. وقتی یک سازمان یا ارگان اگر همزمان هم برای سیستم های کامپوتری خود به یک مهندس کامپیوتر و برای بهبود کیفیت و رشد روند سازمان به یک مهندس صنایع نیاز داشته باشد میتواند از یک مهندس مدیریت اجرایی بجای دو نفر استفاده کند.

مهندسی-مدیریت-اجرایی

و همچنین فارغ التحصیلان رشته مهندسی مدیریت اجرایی چون از تمام رشته های فنی مهندسی اطلاعات لازمه را دارند بنابراین میتوانند در کلیه گرایش های فنی مهندسی که در بالا ذکر شد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشند.
دانشجویان رشته مهندسی مدیریت اجرایی هیچگونه محدودیتی از نظر ادامه تحصیل و شغلی ندارند.
از آنجایی که عدم وجود مدیریت مناسب در کشورمان مانع پیشرفت شده است برای همین تربیت و آموزش مدیران اجرایی که بتوانند باعث بهبود کیفیت و روند سازمان ها با برنامه ریزی مناسب،مدیریت مناسب: مدیریت هزینه ها ، منابع انسانی،.... با استراتژی مناسب و کارآمد بسیار حائز اهمیت است.
بزرگانی مثل بیل گیتس، استیو جابز و سایر افراد موفق بنابه گفته خودشان با استفاده از اصول مدیریتی و شناخت استراتژی ها در موقعیت های حساس و بحرانی مختلف باعث پیشرفت خود و کشورشان شده اند.
پس دانشجویانی که در رشته مهندسی مدیریت اجرایی تحصیل کرده اند نسبت به سایر دانشجویان اطلاعات بیشتری دارند چون دانشجویان دیگر رشته ها فقط و فقط از رشته تحصیلی خود اطلاعات لازمه را دارند و بعد ها برای ادامه تحصیل باید در حوزه تحصیلی خود ادامه تحصیل داشته باشند. ولی دانشجویان رشته مهندسی مدیریت اجرایی هم از رشته مدیریت و هم از تمامی رشته های فنی مهندسی پیش زمینه و اطلاعات دارند چرا که یک مدیر اجرایی باید از تمامی جوانب، فردی مطلع و آگاه باشد تا با مدیریت مناسب باعث پیشرفت و بهبود کیفیت شود.

مدیر-موفق

تعریف مدیریت
مدیریت فرایند به کارگیری مؤثرو کارآمد منابع مادی وانسانی در برنامه ریزی سازماندهی بسیج منابع وامکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می گیرد.
واقعا باید گفت ؛که در ابتدا انسانها درباره مدیریت چقدر میدانند؟دانش مدیریت تا چه حد علمی است و آیا مدیریت علم است یا هنر؟ بخشی از مدیریت را میتوان از طریق مدریت آموزش فرا گرفت و بخشی دیگررا ضمن کار باید آموخت در واقع بخشی را که با آموزش فرا گرفته می شود علم مدیریت است . و بخشی را که موجب به کار بستن اندوختها در شرایط گوناگون می شود هنر مدیریت می نامند. « به عبارتی دیگر سخن علم دانستن است و هنر توانستن .»

مدیریت موفق و مؤثر
مدیریت موفق و مؤثر عبارت است ؛ از کسب اهداف سازمانی یا چیزی بیش از آن . « ویلیام جمیز» با تحقیقی که درباره انگیزش انجام داد ، به این نتیجه رسید که کارکنان ساعتی ، تقریباً با میزان کاری در حدود20الی 30 درصد توانایی یشان می توانستند شغل خود را حفظ کنند و اخراج نشوند؛ این تحقیق همچنین نشان داد که اگر کارکنان، انگیزش بیشتری داشته باشند تفریباً با 80 الی 90 درصد توانای خود، کارمی کنند . مدیری که بتواند حداقل کار مورد قبول را با استفاده از امکانات مدیری مانند : توبیخ ، کسر حقوق و .... فراهم سازد ؛ مدیر موفق نامیده می شود ولی مدیر مؤثر کسی است که بتواند 80الی 90درصد توانای های افراد را به کار گیرد .مدیر-موفق

چگونه می توان مدیرموفق ومؤثری بود ؟
برای موفق و مؤثر بودن ، توانای های ذاتی و اکتسابی معینی لازم است . مدیر مؤثر نیاز به توانای های فنی ، انسانی ادراکی ، طراحی و حل مسائل دارد . یک مدیر موفق ، نگرش و انگیزه های معینی دارد. پاداش های سازمانی (اضافه حقوق ، ارتقاء و ...) و جو سازمانی بر انگیزه و انگیزش وی اثر دارد . یکی دیگر از موفقیت ، رویدادهای پیش بینی نشده وامدادهای غیبی است ؛ زیرا همیشه توانای های افراد نیست که برای ایشان موفقیت می اورد . بررسی میزان موفقیت و مؤثر بودن هر مدیر بر اساس دیدگاه و معیارهای سازمانی صورت می گیرد .برنامه ریزی
هنگامی که آدمی در مسیر رشد عقلانی خود به ضرورت برنامه ریزی در زندگی خویش پی برد، آن را در نظام های اجتماعی به عنوان ابزاری در خدمت مدیریت و رهبری ، مورد توجه قرار داد و امروز می بینیم که ساختار وجودی سازمان ها پیچیده گشته اند ، که بدون برنامه ریزی های دقیق نمی توانند به حیات خود تداوم بخشند.تعریف برنامه ریزی
برای دست یافتن به هدف مورد نظر ، باید قبل از تلاش فیزیکی یا اقدام به انجام کار، تلاش ذهنی یا برنامه ریزی کافی صورت بگیرد.برنامه ریزی شالودۀ مدیریت را تشکیل می دهد .

اختر شناس-

چگونه اختر شناس شویم؟

به طور کلی دو راه را در پیش دارید یکی این‌که وارد دنیای حرفه‌ای نجوم شوید و یا راه نجوم آماتوری را انتخاب کنید. برای ورود به دنیای هیجان‌انگیز و متنوع نجوم حرفه‌ای که گرایش‌ها و شاخه‌های متنوعی از اخترفیزیک، سیاره‌شناسی، کیهان‌شناسی، اپتیک، نجوم رصدی و بسیاری ریز گرایش‌های دیگر را شامل می‌شود، در ایران بهترین مسیر انتخاب رشته‌ی فیزیک در مقطع کارشناسی است. پس از پایان دوره‌ی کارشناسی باید در دوره‌ی کارشناسی ارشد رشته فیزیک شرکت کنید. البته اگر کارشناسی شما در رشته‌ی فیزیک نباشد کماکان مجاز به شرکت در رقابت کارشناسی ارشد این رشته هستید اما طبیعتاً باید انرژی و کار بیشتری برای آماده‌سازی خود در پشت سر گذاشتن آزمون‌های مربوط به دروس این آزمون انجام دهید. در دوره‌ی کارشناسی ارشد می‌توانید گرایش خود را از جمله گرایش‌هایی نظیر اخترفیزیک و کیهان‌شناسی انتخاب کرده و سپس در دوره‌های تحصیلی تکمیلی به طور تخصصی‌تر رشته‌ی خود را دنبال کنید. در کشورهای دیگر این فرآیند وابسته به دانشگاه مورد نظر متفاوت است برخی از دانشگاه‌ها رشته ستاره‌شناسی را از مقطع کارشناسی ارایه می‌کنند و هر یک از آن‌ها ممکن است در گرایش خاصی تمرکز بیشتری داشته باشند.مسیر دوم اما به طور کامل متفاوت است و آن ورود شما به دنیای ستاره‌شناسی آماتوری است. نجوم آماتوری مطالعه‌ی دقیق و علمی آسمان است اما تفاوت بنیادینی که با نجوم حرفه‌ای دارد به طور خلاصه در دو نکته متمرکز می‌شود. در نجوم آماتوری شما ضرورتی ندارد که حتما پیش‌زمینه‌ی تحصیلات آکادمی در زمینه‌ی نجوم داشته باشید و الزاماً از راه ستاره‌شناسی امرار معاش نمی‌کنید. برای توجه به معنی نجوم آماتوری می‌توانید از جمله به نامه‌ای که چندی پیش قریب به ۳۰۰ نفر از منجمان آماتور ایران به انجمن نجوم ایران نوشتند مراجعه نجوم آماتوری حوزه‌های متنوعی را شامل می‌شود که از رصد آسمان آغاز و تا مشارکت در پروژه‌های علمی آکادمیک نظیر کمک به یافتن سیارات فراخورشیدی را در بر می‌گیرد. برای آغاز نجوم آماتوری تنها انگیزه کافی لازم است که وقت آزاد خود را به مطالعه و کار در این زمینه بپردازید. موتور محرک در فعالیت‌های آماتوری علاقه‌ به آن و لذت‌بخش بودن این فعالیت است. شما می‌توانید کار خود را با مطالعه‌ی کتاب‌ها و مجلات عمومی در زمینه‌ی نجوم آغاز کرده و پس از یافتن مهارت‌های رصدی حوزه تخصصی‌تر علاقه‌ی خود را در زمینه‌های متنوع نجوم آماتوری انتخاب و تمرکز خود را بر آن‌ها قرار دهید.اختر شناس-

    قدرت مشاهده خوب    داشتن رویکرد ساختاریافته و منطقی به کار که در بسیاری از کارهای تحقیقاتی لازم است.    توانایی کار با ایده های انتزاعی و انجام مشاهدات پیچیده    صبر زیاد در انجام یک پروژه تا پایان یافتن آن ( اغلب چندین سال طول می کشد)    توجه زیاد به جزئیات    توانایی در حوزه های ریاضیات، فیزیک و شیمی در حد مورد نیاز در علم نجوم    توانایی تهیه گزارشات علمی برای نشریات    داشتن اعتماد به نفس در ارائه یافته های تحقیقات خود    مهارت های خوب در استفاده از نرم افزارهای مرتبط و اینترنت                تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل منجمیعلاقه مندان به نجوم آماتوری می توانند با مطالعه کتاب ها و نشریات حوزه نجوم و همچنین با کمک اینترنت اطلاعات زیادی در این بخش کسب کنند. همچنین برخی از مراکز نجوم و ستاره شناسی دوره هایی را برای آموزش نجوم آماتوری برگزار می کنند که علاقه مندان می توانند در آنها شرکت کنند.
 
اما اگر بخواهید منجم حرفه ای شوید، باید تحصیلات دانشگاهی در این حوزه داشته باشید. در دانشگاه های کشور رشته نجوم در سطح کارشناسی وجود ندارد. علاقه مندان به این شغل باید در رشته فیزیک وارد شده و در مقطع ارشد و دکتری در گرایش اختر فیزیک یا کیهان شناسی ادامه تحصیل دهند.البته به رشته نجوم در ایران توجه ویژه ای نشده است و علاقه مندان در صورت امکان می توانند در خارج از کشور، به خصوص در کشورهایی که در حوزه نجوم قوی و پیشرفته هستند، تحصیل کنند.
 
بازارکار ، آینده شغلی و وضعیت استخدام منجممنجم معمولا کار خود را باید با انجام تحقیقات کوتاه مدت آغاز کند. استخدام منجم معمولاً در سازمان های مربوط به حوزه های ستاره شناسی ، سیاره شناسی، فضانوردی، تحقیقات ماهواره ای، رصد خانه ها و… می تواند صورت پذیرد. ستاره شناس دارای مدرک تحصیلی عالی می تواند به عنوان هیات علمی در رصدخانه‌های حرفه ای، پژوهشکده‌های فیزیکی و نجومی و دانشگاه‌ها فعالیت کند.

مدیریت-پزشکی

مدیریت پزشکی

هدف و ماهیت
مدیریت یک عامل تعیین کننده در سرنوشت هر سازمان است و می تواند منجر به اعتلای سازمان ، رضایت کارکنان و ارباب رجوع ، کاهش هزینه ها و بالا رفتن تفاوت این رشته با شاخه های دیگر مدیریت در این است که :
مدیریت استفاده بهینه از منابع برای رسیدن به اهداف یک سازمان است . برای مثال هدف یک کارخانه صنعتی ، افزایش تولید و کاهش هزینه است در حالی که در بخش خدمات بهداشتی  درمانی ، هدف یک سازمان ، ارتقای سطح بهداشت و سلامتی جامعه ، کاهش نرخ مرگ و میر در اقشار مختلف جامعه و ارتقای آموزش پزشکی است و به همین دلیل تعریف بهره وری در یک سازمان خدماتی  درمانی با یک سازمان صنعتی یا بازرگانی فرق دارد . یعنی در یک بیمارستان ، بهره وری مالی در مرحله اول قرار نمی گیرد .
در کل باید گفت که بیمارستان ، سازمان بسیاری بزرگی است که دارای بخش های متنوعی از قبیل رستوران ، رختشوی خانه ، اتوشویی ، انبار ، تاسیسات ، اداری و مالی ، آزمایشگاه ، داروخانه ، رادیولوژی ، بخش زباله های بیمارستانی و همچنین بخش های درمانی مانند داخلی ، جراحی ، زنان و زایمان و اطفال می باشد و در صورتی که بیمارستان تخصصی باشد ، چند بخش دیگر نیز به آن اضافه می شود . روشن است که اداره چنین سازمانی با این تعداد زیر مجموعه نیاز به تخصصی ویژه دارد .
توانمندی ها و ویژگیهای مورد نیاز
هنگام انتخاب رشته دانشگاهی ، اگر شناخت صحیحی از رشته مدیریت خدمات بهداشتی  درمانی نداشته باشیم و تصورنماییم که این رشته چیزی شبیه به پزشکی است و فارغ التحصیل آن به کارهای درمانی می پردازد، تصوری اشتباه است. در واقع این رشته جنبه اجرایی و مدیریتی دارد .
اولین شرط برای موفقیت در یک رشته ، شناخت آن رشته می باشد . زیرا بدون شناخت لازم نمی توانید متوجه شوید که آیا به رشته مورد نظر علاقه دارید یا خیر؟ و آیا رشته ای را که می خواهید انتخاب کنید با خصوصیات و توانایی های جسمی و روحی شما سازگار است ؟
کسی که می خواهد این رشته را انتخاب کند باید باور قلبی داشته باشد که رشته مدیریت خدمات درمانی  بهداشتی به درد جامعه می خورد و در آینده شغلی خواهد داشت که در درجه اول مورد رضای پروردگار است و در درجه بعد خدمتش دقیقاً در جامعه منعکس می شود . همچنین باید ذاتاً استعداد مدیریت داشته باشد و بالاخره باید صبور باشد چون این رشته هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و فارغ التحصیل آن باید آمادگی مقابله با مشکلات مختلف را داشته باشد.
فارغ التحصیلان این رشته به عنوان مدیر بخش بهداشت و درمان عمدتاً با بیماران یعنی با ضعیف ترین ، مظلوم ترین ، نیازمند ترین ، حساس ترین و ناشکیباترین انسان ها روبرو هست . و از سوی دیگر با استرس ، اضطراب ، کمبودها ، نواقص ، نارضایتی ها و برخوردهای متفاوت سروکار دارد ، بنابراین باید از پختگی ، تحمل و شکیبایی برخوردار باشد . همچنین لازم است که از نظر جسمی و روحی قوی بوده و در تصمیم گیری قاطع باشد .
دانشجوی این رشته باید به دروس علوم تجربی مثل فیزیک ، شیمی ، ریاضی ، زیست شناسی و همچنین زبان انگلیسی مسلط باشد .
بیشتر منابع این رشته به زبان انگلیسی است و در ضمن زبان تکنولوژی درمانی ، زبان انگلیسی است و پزشکان به عنوان کادر درمانی بیمارستان با این زبان آشنایی داشته و اصطلاح های پزشکی را به زبان انگلیسی به کار می برند و اگر یک مدیر بخواهد ارتباط نزدیکتر و تفاهم بیشتری با کادر درمانی داشته باشد باید به زبان انگلیسی مسلط گردد .
در این رشته دوره های کارآموزی و کارورزی بسیار مهم است چون اطلاعاتی که بصورت تئوریک در کتاب ها آموزش داده می شود، باید طی دوره نقش خود را بدرستی در محیط کار ایفا کند .
آینده شغلی و بازار کار
آیا می توان انتظار داشت که یک پزشک با داشتن مدرک دکترا ، زیر نظر کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی  درمانی کار کند ؟
این سوالی بود که در همایش نقش مدیریت در خدمات بهداشتی  درمانی از سوی یکی از شرکت کنندگان مطرح گردید و بیانگر ذهنیتی است که باعث شده تا مدیران بسیاری از بیمارستان های ما پزشکان متخصص باشند . یعنی یک پزشک به جای آن که وقت خود را صرف معالجه بیماران کند ، به اداره امور بیمارستان می پردازد .
اما اگر فارغ التحصیل مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، اداره یک بیمارستان را بعهده بگیرد ، نه تنها مشکلی برای پزشکان ایجاد نمی شود ، بلکه بستری فراهم خواهد شد تا پزشکان در آسایش و آرامش بیشتری به بیماران خدمت کنند .
مطالعه تطبیقی بین بیمارستان هایی که از مدیران فارغ التحصیل این رشته استفاده می کنند و بیمارستان هایی که هنوز از کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی استفاده نکرده اند ، گویای این واقعیت است که مدیر متخصص و آموزش دیده این رشته منجر به توسعه کمی و کیفی مطلوب بیمارستان می شود .
یعنی بسیاری از بیمارستان ها با وجود آن که پزشکان متخصص ، تجهیزات گران قیمت پیشرفته و اعتبارات بسیار زیادی دارند ، تنها بخاطر نداشتن یک مدیر متخصص از برنامه ریزی منطقی، سازماندهی معقول، کنترل علمی پیشرفته و ارزیابی علمی برخوردار نیستند و در نتیجه از کلیه امکانات موجود به نحو مطلوب استفاده نمی شود و این خود یکی از عوامل تعیین کننده در نارضایتی مردم است.
البته امروزه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به اهمیت این رشته و نیاز جامعه به فارغ التحصیلان آن پی برده است و به همین دلیل به رغم آن که در تعدادی از رشته های علوم پزشکی مانند پزشکی، پرستاری و مامایی با تعداد قابل توجهی فارغ التحصیل مازاد نیاز روبرو هستیم ، در کل ساختار مدیریتی نظام بهداشت و درمان کشور ، از وزارتخانه گرفته تا دانشگاه های علوم پزشکی ، شبکه های بهداشتی  درمانی و بیمارستان ها به فارغ التحصیلان این رشته در هر سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا نیاز دارند. همچنین فارغ التحصیل این رشته می تواند در هلال احمر، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی فعالیت نماید.کیفیت خدمات گردد.

MBA

آشنایی با رشته تحصیلی MBA

رشته تحصیلی MBA در حدود ده سال است که در دانشگاه های ایران تدریس می‌شود و اخیرا نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. MBA مخفف عبارت Master of Business Administrator می‌باشد و دارای گرایش‌های متعددی می‌باشد که دانشجویان در سال دوم تحصیل می‌توانند گرایش مورد نظر خود را برای ادامه تحصیل در این رشته برگزینند. MBA یکی از پرطرفدارترین و پر سودترین رشته های تحصیلی است و برای تحصیل در آن شما با هر مدرک لیسانسی می‌توانید در آزمون‌های مربوطه ثبت نام کنید.
رشته MBA به دلیل تفاوت‌های ماهیتی از ظاهر آسان و جذابی نسبت به سایر رشته های برخوردار است ولی در عمل برای موفقیت در کنکور و تحصیل در آن نیازمند توانمندی‌های هوشی و ذاتی خواهید بود که می‌تواند تضمین کننده موفقیت یا شکست شما در این رشته باشد.
تعریف و هدف از این رشتهدوره کارشناسی ارشد مدیریت سازمان که معادل Master of Business Administration MBA است به منظور پرورش مدیران کارآمد برای اداره سازمان‌های اقتصادی – اجتماعی، تولیدی و خدماتی طراحی شده است. رشته MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست، از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه بازرگانی، صنعتی و دولتی تقسیم می‌شود برای اکثر متقاضیان این گمان پیش می‌آید که MBA تنها در بر گیرنده مباحث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. MBA مدیریت Business است و Business یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل می‌شود و به صورت مکرر اتفاق می‌افتد. برای رشته MBA حدود ۳۰ گرایش مختلف در کشور های مختلف تعریف شده است.

اما چهار گرایش اصلی این رشته که تقریباً در همه دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند به شرح زیر است: ۱- بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing)
۲ – مدیریت مالی و مدیریت مؤسسات مالی (Finance)
۳ – مدیریت تولید و سیستم‌های تولید و پروژه (Operation)
۴ – مدیریت منابع انسانی (Human Resources)

طول دورهMBA

دوره کارشناسی ارشد MBA به صورت کارشناسی ارشد ناپیوسته و آموزشی است. این دوره به نام دوره MBA در اکثر نظام‌های آموزش عالی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه ارائه می‌شود. با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های فنی و مهندسی وارد این دوره می‌شوند و باید با مبانی و اصول مدیریت علمی و دانش روز مدیریت در حوزه های مختلف آشنا شوند، طول دوره حداقل ۲ و حد اکثر ۳ سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ‌التحصیل شدن بر خلاف سایر فوق لیسانس‌ها که ۳۶ واحد است ۵۸ واحد درسی است. بنابراین دانشجویان این دوره، مانند سایر دانشجویانی که در سایر نقاط جهان در این رشته به تحصیل می‌پردازند، برای تکمیل دوره خود در طی ۲ سال یا ۴ ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود ۱۴ واحد درسی را بگذرانند. به این لحاظ دوره کارشناسی ارشد MBA، دوره سنگین و پر کاری است و دانشجویانی که وارد این دوره می‌شوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند.

mba

زمینه های فعالیت فارغ التحصیلان MBA

فارغ‌التحصیلان این دوره با فراگیری دانش و فنون مدیریت و البته کسب تجربه عملی، قادر خواهند بود در زمینه های ذیل فعالیت نمایند:اداره امور واحدهای ستادی سازمان‌های تولیدی و اجتماعی در جهت کمک به مدیران این سازمان‌ها برای اداره مؤثرتر سازمان‌های خود
اداره و راهبری مؤثر و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش‌های تولید، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، پرسنلی و اطلاعات
ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان با تجدید تشکیلات، رویه‌ها و شیوه های اداری آن بخش
کارآفرینی در یک سازمان برای شروع فعالیت‌های جدید یا ایجاد و اداره سازمان‌های جدید
طراحی تحول در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کلی بعد از کسب تجربیات مدیریتی

 

sahand13

به گزارش واحد امور قراردادها کنسرسیوم ایرکاس قراردادی آموزشی فی مابین دانشگاه صنعتی سهند و کنسرسیوم ایرکاس در تابستان 96 با حضور دکتر علیزاده و آقای مهندس پیمان محمد پور و مهندس هادی خوارزم کیا با هدف تبادل تجربيات ، بهره گيري از توان مدرسان برجسته، فراهم آوردن بستري مناسب براي بخش آموزش کشور ، آماده سازی جوانان برای ورود به بازار کار ، بهره گیری از ظرفیت های موجود در طرفین ، استفاده از جوانان فعال به عنوان سرمايه هاي بكر و غني مملكت ، توانمندسازی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند و سایر علاقه مندان منعقد گردید.

بنا به گزارش واحد آموزش کنسرسیوم ایرکاس دوره های تعمیر تجهیزات دندانپزشکی در دو سطح و دوره تعمیر تجهیزات پزشکی در یک سطح به صورت مشترک برگزارخواهد شد که در نهایت نیز گواهینامه ای مشترک که از طرف دانشگاه صنعتی سهند به شرکت کنندگان تعلق خواهد گرفت.

جهت ثبت نام در دوره ها به ادرس وبسایت مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه صنعتی سهند مراجعه فرمایید.

 

 

اداره استاندارد

به گزارش واحد امور قراردادها کنسرسیوم ایرکاس قراردادی آموزشی مابین اداره استاندارد و کنسرسیوم ایرکاس در تابستان 96 با حضور رئیس واحد آموزشی اداره استاندارد و مدیرعامل شرکت ایرکاس با هدف تبادل تجربيات، بهره گيري از توان مدرسان برجسته، فراهم آوردن بستري مناسب براي بخش آموزش کشور، آماده سازی جوانان برای ورود به بازار کار، بهره گیری از ظرفیت های موجود در طرفین، استفاده از جوانان فعال به عنوان سرمايه هاي بكر و غني مملكت، توانمندسازی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی و سایر علاقه مندان منعقد گردید.

بنا به گزارش واحد آموزش کنسرسیوم ایرکاس دوره های تعمیر تجهیزات دندانپزشکی در دو سطح و دوره تعمیر تجهیزات پزشکی نیز در دو سطح به صورت مشترک برگزارخواهد شد که در نهایت نیز گواهینامه ای مشترک از طرف اداره استاندارد و کنسرسیوم ایرکاس به شرکت کنندگان تعلق خواهد گرفت

 

شرکت فنی مهندسی رخش کاوه آذرآبادگان ( رکا ) عضو کنسرسیوم ایرکاس فعال در حوزه ی مشاوره سیستم های مدیریت کیفیت-تست های غیر مخرب و بازرسی جوش-مهندسی معکوس-تعمیر و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات CNC، آموزش های تخصصی درون و برون سازمانی-اتوماسیون صنعتی می باشد که با سابقه 10 ساله چشمگیر فعالیت مینماید.
به گزارش روابط عمومی شرکت فنی مهندسی رکا در جهت اطلاع رسانی و تسهیل در امر مدیریت کیفیت (ISO) بنرهایی در شهرک سلیمی و عالی نسب نصب نموده است که با تاثیر شگرفی روبه رو شده است. در همین راستا تخفیفاتی برای کارخانه جات و مراکز در نظر گرفته شده است.

IMAG0334

 

IMG 20171017 142802

15

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند.

در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرید.

 اهمیت درختکاری در اسلام

در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند. حضرت علی علیه السلام در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد.

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود». نیز در روایتی معتبر از یکی معصومین (ع) منقول است که: “حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید”. و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.

مطالب یاد شده به روشنی، وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، خصوصاً جنگل ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، مشخص می کند.

فواید درختان در زندگی انسانها

امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش مهم تري در زندگي بشر ايفا مي كنند، از سويي مقدمات پيشرفت بيشتر صنعت و فناوري را موجب مي شوند و منابع تامين كننده محصولاتي نظير وسايل چوبي، مبلمان، لوازم التحرير (كاغذ، انواع مدادهاي مختلف) ‌الوار و هزاران محصول ديگر محسوب مي شوند و از سو ي ديگر به منزله ريه هاي يك شهر تلقي شده و نقش مهمي در تامين سلامت اعضاي جامعه را ايفامي كنند. اين مورد اخير از مورد قبل مهم تر مينمايد.

چرا كه به دليل فعاليت كارخانجات صنعتي و نيز ازدياد وسايل نقليه عمومي و فعاليت روزانه آنها در سطح شهرهاي بزرگ  آلاينده ها و گازهاي مهلك و خطرناكي نظير دي اكسيد كربن در هواي شهرها فزوني يافته و سلامت افراد را تهديد مي كند. و افزايش هر چه بيشتر اين مواد آلاينده كاهش ميزان اكسيژن در هوا را سبب مي شود و اين وضع نامساعد گروههاي آسيب پذير نظير بيماران ريوي و قلبي، سالخوردگان و كودكان را بيشتر تهديد مي كند. در چنين شرايطي مساله درخت و درختكاري راه حلي مناسب براي مبارزه با آلودگيهاي مذكور به شمار مي آيد. ايجاد جنگلهاي مصنوعي و فضاي سبز در اطراف شهرهاي بزرگ به تاسيس كارخانجات توليد اكسيژن مي ماند.

به طور خلاصه روز درختکاری بهانه ‌ای است برای این که ما به محیط زیست احترام گذشته و آن را احیاء کنیم و یا حداقل آن را با دقت بیشتری نگه داری کنیم. امید است که با تلاش در این جهت، حتی با کاشتن یک نهال کوچک، کشوری زیبا و آباد را برای خویش مهیا کنیم که یقیناً کاری پسندیده است.

fani hafei 2017 07 18 14 37 01

پیام تبریک معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به مناسبت 6 مرداد روز ملي ترويج آموزش هاي فني و حرفه اي و كارآفريني

 با سلام و تحيت

امسال در شرایطی به استقبال روز ملی ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای و کارآفرینی می رویم که ایران عزیز بیش از هر زمان دیگری به مهارت تدبیر نیاز دارد. فضیلتی که به گواه تاریخ در روزهای سخت و دشوار منشاء توفیق و گشایش های عظیم بوده است و جز از رهگذر امید به ثمر نمی نشیند. خوش به سعادت آنانکه برای یاری کشور در چنین روزهایی آماده اند، چرا که ایرانیان مردان و زنان روزهای سخت خود را هرگز فراموش نمی کنند.

مهارت آموزی هنر تبدیل کردن دانایی به تواناییست. انسان های ماهر می دانند که دانستن برای توانستن کافی نیست و این آگاهی برای رشد و تعالی کشور حیاتی است. روز ملی ترویج آموزش های فنی و حرفه ای و کارآفرینی، مناسبتی ملی برای پاسداشت این تفکر و همه کسانی است که در این مسیر گام بر می دارند. وظیفه ماست که مدیرانی که با تلاش و خلاقیت می کوشند تا فعالیتهای مهارت آموزی اثربخش باشد و با احساس مسئولیت تمام درصدد کاهش دردها و آلام جامعه از طریق توانمندسازی مهارتی هستند؛ مربیان عزیز و گرانقدری که سمبل توانایی و خودباوری هستند و انگیزه شگرف آنها برای تربیت فرزندان ماهر این مرز و بوم با وجود ناملایمات، بی انتهاست؛ محققان، اصحاب رسانه و نخبگانی که با انتشار ایده های آگاهی بخش خود حساسیت جامعه را نسبت به اهمیت موضوع مهارت آموزی افزایش می دهند و در نهایت مهارت آموزانی که آسایش یادگیری مدرک محور را با رنج یادگیری فن و مهارت جایگزین کرده اند، قدر بدانیم و بر صدر بنشانیم.

بنده به نمایندگی از همکارانم در سازمان آموزش فنی و حرفه ای این روز را به همه علاقه مندان و فعالان عرصه مهارت آموزی تبریک عرض نموده و برایشان توفیق، عزت و سربلندی آرزومندم. از زحمات همه همکاران عزیز و گرانقدرم در سازمان و آموزشگاههای آزاد نیز صمیمانه قدردانی می کنم که با وجود محدودیت ها و تنگناهای موجود، صادقانه و با انگیزه در مسیر تعالی امر مهارت آموزی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تلاش می کنند.

امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم در کنار هم با همدلی و همکاری، مأموریتها و مسؤولیتهای خود را در مسير بالندگي و رشد کشور عزیزمان به انجام رسانیم.

سلیمان پاک سرست

 

آموزشگاه فنی حرفه ای آپادانا عضو کنسرسیوم ایرکاس، برای تمام مهارت آموزان ایران عزیزمان آرزوی موفقیت و بهروزی دارد.

دپارتمان های علمی

درباره کنسرسیوم

پنل آموزشی

آمار سایت

تعداد اعضای آنلاین : 0

تعداد کل اعضای کنسرسیوم : 1725

برای مشاهده اعضای آنلاین کلیک کنید

مراکز خدماتی و رفاهی طرف قرارداد

marakez

ﺑﻬﺒﻮد ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ ﺷﻬﺮي ﺷﺒﺎﻧﻪ روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای اموزش دستیار دندانپزشک در مشهد رعايت دستورالعمل‏های ابلاغی اساس کار سی تی اسکن Henri Alexander Danlos بازرسی تسفیه خانه Cyberknife knife محشر آدرس آموزشگاه داروشناسی در تبریز ای سی جی innomed تعمیر دفیبریلاتور تهنیت (چگونگی) مدالیته تصویربرداری مولکولی رویش دوباره دندان بازرسی میلنگ فیلم آموزشی تعمیر تجهیزات پزشکی آسان.نکته آموزش مجازی نرم افزار داروخانه کاربرد پرینترهای سه بعدی در مهندسی پزشکی وصل آموزش تعمیر الکتروکوتر انواع تصویربرداری های پزشکی ساعات شب estandard بارسی تجهیزات شهر بازی گواهی استاندارد رضایی یا تشریفاتی بودن جذب دستیار دندانپزشک در رشتدوره دستیاری دندانپزشکی در رشت تنفس سیستم های جدید ثبت سرنوشت دانلود پروژه مهندسی پزشکی برگزاری دوره های آموززشی تکنولوژی توده سرطانی نرم افزار سیستم فلوروسکوپی دوره تعمیرات تجهیزات بیمارستانی شرکت‌هاي نرم افزاري تازه های دندانپزشکی آموزش ذرات مغناطیسی برگزاری دوره دستیاری دندانپزشکی الکتروانسفالوگرافی گل-داوودی کاهش شنوایی دوره آموزشی پایپینگ در اهواز گزارش بازرسی جوش دوره ایمنی و بهداشت صنعتی (HSE) در شبستر لوله‌ی اکسیژن ذهن سی تی اسکن سر سيستم نمايش آينه‌ای کاربرد لیزر در دندانپزشکی روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی جنین یاب نخستین دستگاه های سی تی اسکن فرق بین IQ&EQ دانشگاه واشنگتن دوره گیاهان دارویی در کلیبر مقالات مهندسی پزشکی

logo کنسرسیوم دانشگاهیان و متخصصان ایران - کنسرسیوم ایرکاس - Results from #40

حامیان کنسرسیوم ایرکاس

  • IRSME
  • RKA
  • ACS
  • IUE
  • RFTC
  • BQC
  • DNW
  • ICS
  • TUV-EMB
  • QAL
  • Ino
  • Allaiance
  • Tckit

تبلیغات در ایرکاس

دسترسی به ژورنال مقالات

az3

تصاویر اینستاگرام ایرکاس