>
نام کاربری یا پست الکترونیکی
رمز عبور

مراقبت از بیماری های پوستی

شایع ترین و مشهورترین بیماری‌های پوستی که در هر فردی می‌تواند بروز کند موارد زیر را می‌توان نام برد:
سرطان‌های پوستی را بشناسید
 سرطان های شایع ملانوما و کارسینوم از جمله مرگبارترین بیماری‌های پوستی هستند که می‌توانند در صورت تاخیر در شناسایی و درمان بیماری با سرایت به سایر قسمت‌های بدن موجب مرگ بیمار شوند.
عوامل دخیل در بروز آکنه و جوش صورت انواع آکنه و جوش صورت به دلایل مختلفی از جمله مشکلات هورمونی، رژیم نامناسب غذایی، قرارگیری در مکان‌های آلوده، استرس و مشکلاتی از این دست به وجود می‌آید. آکنه‌ها معمولاً پس از دوران بلوغ به وجود می‌آیند، اما می‌توانند حالت مزمن نیز داشته باشند و تا سال‌ها فرد را درگیر کنند. آکنه علاوه بر درد می‌تواند بر اعتماد به نفس فرد تاثیر بگذارد به همین دلیل رسیدگی و درمان فوری آن ضروری است.

اگزمای پوستی، بیماری شایع در نوزادان
این بیماری نیز در دسته واکنش‌های آلرژیکی پوست قرار می‌گیرد و منشاء بیرونی دارد. اگزما می‌تواند بسیار شدید باشد و فرد به مراقبت‌های درمانی دائمی نیازداشته باشد. این بیماری در نوزدان بسیار شایع است و معمولاً به خاطر البسه، حسایت‌های پوستی و خوردن برخی مواد غذایی آلرژی زا ایجاد می‌شود.

پسوریازیس سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند
پسوریازیس دردسته بیماری‌های خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پوستی حمله می‌کند و سبب ایجاد لکه‌های پوستی قرمز و دردناک بر سطح پوست می‌شود. پسوریازیس می‌تواند بر چهره و بدن فرد اثر منفی بگذارد و ارتباط آن با برخی بیماری‌های مزمن اعضای بدن تایید شده است..
قارچ‌های پوستی با دارو بهبود می یابند
قارچ‌های پوستی می‌توانند به دلیل در معرض قرار گرفتن پوست با مواد آلوده و یا دارای قارچ ایجاد شوند، برخی از بیماری‌های پوستی حالت واگیر دارند. خوشبختانه بسیاری از بیماری‌های پوستی با استفاده از دارو، انجام آزمایش و مراقبت‌های درمانی بهبود پیدا می‌کنند.
فولیکولیت
فولیکولیت نوعی ضایعه ی پوستی خارش دار است که به دنبال عفونی شدن فولیکول های مو توسط باکتری ها به وجود می آید.

فولیکویت یک مشکل رایج است و شکلی شبیه به برآمدگی های خارش دار قرمز رنگ یا جوش دارد. اگر فکر می کنید به این مشکل دچار شده اید، به هیچ وجه نباید پوست خود را بخارانید، چون در اینصورت برآمدگی ها تبدیل به زخم هایی سفت می شوند که جای آن ها باقی خواهد ماند. این مشکل در اثر میکروب هایی مانند باکتری یا قارچ به وجود می آید که وارد فولیکول های مو که در درون پوست قرار دارند شده و باعث عفونی شدن آن ها می شوند.در موارد حاد، فولیکولیت ممکن است دیگر شباهت چندانی به جوش نداشته باشد و بیشتر شبیه به تاول یا حتی یک توده ی بزرگ و ورم کرده باشد. حادترین موارد فولیکولیت در اثر باکتری استافیلوکوکوس به وجود می آیند.اما خبر خوب آنکه این مشکل با پمادهای درمانی رفع می شود. در موارد حاد هم از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده می شود.
نگهداری از پوست:
مقداری نور خورشید برای سلامتی بدن ما ضروری است. اما برای جلوگیری از آسیب پوستی و مراقبت از پوست و پیری آن بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:
محدود کردن زمان: برای بدن بسیار خوب است که در طول روز در معرض نور خورشید باشد. اما سعی کنید برای جلوگیری از مضرات نور خورشید در اوج زمانی که پرتوهای خورشید قوی هستند، بیرون نروید. به عنوان مثال، در طول تابستان سعی کنید از ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در خانه بمانید. یادتان باشد که اشعه های مضر حتی در آب و هوای ابری نیز وجود دارند و می توانند از ابر عبور کنند. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز زمانی که در استخر یا کنار دریا هستید از پوست مراقبت کنید.
استفاده از کرم ضد آفتاب: کرم ضد آفتاب با SPF (عامل محافظت از خورشید) 30 یا بالاتر برای مراقبت از پوست و پیری مفید است. هر چه عیار محافظتی کرم شما عدد بزرگتری داشته باشد، یعنی مدت زمان بیشتری از پوست محافظت می شود. کرم های ضد آفتاب را 15 تا 30 دقیقه قبل از این که بیرون بروید استعمال کنید. کرم ضدآفتاب باید حداقل هر 2 ساعت یک بار تجدید شود. اگر در طول این بازه زمانی شنا و عرق می کنید یا صورتتان را با حوله خشک می کنید، باید کرم را مجددا تجدید کنید.
لباس های پوشیده بپوشید: استفاده از کلاه لبه دارد گردن، گوش ها، چشم ها و سر را محافظت می کند. استفاده از عینک آفتابی که 99 تا 100 درصد از اشعه های خورشیدی را مسدود می کند نیز برای جلوگیری از پیری پوست اطراف چشم بسیار مفید است. سعی کنید زمانی که زیر نور خورشید هستید از مانتو شل، سبک و آستین بلند استفاده کنید.
اجتناب از برنزه کردن: هر نوع برنزه کردن پوست چه با دستگاه چه با نور خورشید برای پوست مضر است.
مواد غذایی مفید برای زیبایی پوست:
کیوی
خوردن غذاهای حاوی ویتامین C زیاد برای داشتن پوست سالم و صاف بدون چروک بسیار مفید است. یک کیوی متوسط بیش از 60 میلی گرم از مواد مغذی مناسب برای پوست شما را فراهم می کند.
روغن هسته انگور
روغن هسته انگور دارای اسید لینولئیک که نوعی چربی غیر اشباع سالم است، می باشد. تحقیقات نشان می دهد که اسید لینولئیک به محافظت در برابر چین و چروک و نازک شدن پوست که با سن مرتبط است، کمک می کند.
کاکائو
فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هایی هستند که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات و همچنین شراب قرمز، چای و کاکائو یافت می شوند. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف منظم کاکائو داغ برای محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشیدی، افزایش جریان خون به پوست و کاهش زبری پوست مفید است.
بادام
بادام، منبع خوبی از ویتامین E، فلاونوئیدها و اسید لینولئیک است. این مواد کمک می کنند پوست شما سالم نگه داشته شود و از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت شود.
هندوانه
این میوه خوشمزه و تابستانی نیز یکی از مواد غذایی مفید برای زیبایی پوست است. هندوانه دارای یک منبع غنی از لیکوپن می باشد. لیکوپن یک ترکیب کاروتنوئیدی با خواص آنتی اکسیدانی است. این ماده ممکن است پوست را نرم تر کرده و از آسیب های ناشی از آفتاب آن را محافظت کند. منبع خوشمزه دیگری که حاوی لیکوپن است گوجه فرنگی می باشد.
سویا
سویا حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام ایزوفلاون ها است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که ایزوفلاون ها می توانند ضخامت، محتوای کلاژن و خاصیت الاستیکی پوست را بهبود بخشند.
سبزیجات دارای برگ سبز تیره
اسفناج، چاودار، کلم و دیگر سبزیجات دارای برگ سبز تیره نیز حاوی لوتئین می باشند. لوتئین یک آنتی اکسیدان مرتبط با سلامت پوست است. در یک مطالعه که در ایتالیا انجام شده است مشخص گردید که مصرف سه نوبت در هفته از سبزیجات دارای برگ سبز تیره با کاهش شانس ملانوم، که یک نوع سرطان پوست می باشد، همراه است. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، بهتر است که قبل از افزایش میزان سبزیجات دارای برگ سبز در رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید. زیرا این سبزیجات ممکن است با داروهای ضد انعقادی تداخل داشته باشند.
هویج
هویج حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن می باشد. بتاکاروتن در واقع ماده ای است که موجب می شود رنگ میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی شود. بنابراین تمام میوه ها و سبزیجاتی که رنگ زرد و نارنجی دارند مانند هویج، خرمالو، کدو تنبل و فلفل دلمه ای میزان زیادی بتاکاروتن دارند. این ترکیبات کاروتنوئیدی پوست را در مقابل آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت می کند. سایر منابع غنی از بتا کاروتن عبارتند از:
•    سیب زمینی شیرین
•    انبه
•    پاپایا
•    اسفناج
•    کلم

 

 

آمار سایت

تعداد اعضای آنلاین : 0

تعداد کل اعضای کنسرسیوم : 1523

برای مشاهده اعضای آنلاین کلیک کنید

مراکز خدماتی و رفاهی طرف قرارداد

marakez

نماد اعتماد الکترونیک

logo آشنایی با بیماری های پوستی و روش های مراقبت ازپوست 

حامیان کنسرسیوم ایرکاس

  • IRSME
  • RKA
  • ACS
  • IUE
  • RFTC
  • BQC
  • DNW
  • ICS
  • TUV-EMB
  • QAL
  • Ino
  • Allaiance
  • Tckit

تبلیغات در ایرکاس

دسترسی به ژورنال مقالات

az3

تصاویر اینستاگرام ایرکاس